powrót

Tematy

Propaganda sukcesu to telenowele

Większość artystów-outsiderów tworzy pod wpływem medialnego, przede wszystkim telewizyjnego obrazu świata. Niektórzy jawnie go kontestują – jak Stanisław Garbarczuk w instalacji „Propaganda sukcesu to telenowele” czy Daniel Stachowski, który w wywiadzie stwierdza, że tworzy, by pokazać to, co go otacza „bez koloryzowania i oglądania się na opery mydlane, TVNy i inne pierdoły”. Wielu twórców zdradza jednak fascynację popkulturą. Wybitnym przykładem są tu drewniane rzeźby telewizorów Konrada Kwaska, które interpretować można jako przewrotny przykład współczesnego „realizmu” w sztuce. Mikołaj Ławniczak tworzy z wyciętych z kolorowych gazet wizerunków pięknych, sławnych kobiet setki obiektów-fetyszy, których kilka nosi zawsze przy sobie. Ze świata popkultury inspirację do swoich wcieleń czerpie Tomasz Machciński. Odniesienie do ideału urody i stylu życia promowanego przez media można znaleźć też u Justyny Matysiak, która chce być „lalką Barbi” i mieć „dziecko dom auto, szczęście M jak miłość”. Odległy świat społecznych elit jest częstym punktem odniesienia w sztuce współczesnych outsiderów.